Vloženo 30.06.2023
Les ve škole je mezinárodní program, který si klade za cíl poznávání přírodního prostředí, a aby se výuka odehrávala také venku v přírodě, nejlépe pomocí pozorování a prožitků.
Do programu je zapojeno 26 zemí z celého světa, 5000 škol po celém světě a více než 400 základních a mateřských škol v ČR.
Letos jsme se se druháky zapojili do programu „Les ve škole“ a průběžně po celou dobu školního roku jsme se snažili poznávat les a jeho obyvatele, a to nejen při vyučování ve třídě, ale také při pozorování v přírodě.
Do lesa nás vlastně poslali domácí skřítkové Sklíčko, Větrník, Bavlnka, Hlavenka, Pupík a Pískalka, kteří nám ve třídě zanechali dopis s prosbou o pomoc. Kouzelná kniha je totiž odvála daleko do lesa, protože o lese věděli málo nebo nic a pomoct vrátit se jim mohly jenom děti. A tak začala naše cesta za vysvobozením skřítků.
Nejprve jsme metodou pětilístku zjišťovali, jaký je les, co se v lese děje a co pro nás znamená. První výprava do přírody proběhla v rámci Lesní pedagogiky, nechali jsme les působit na naše smysly a také se dozvěděli mnoho zajímavých věcí od zkušených lesních pedagogů.
Při hodině prvouky si pak každý žák vylosoval vybrané lesní zvíře, které měl sledovat po celou dobu a na základě textů, plakátů a pracovních listů se dozvědět co nejvíce. Děti tak zjišťovaly, kde zvíře bydlí, čím se živí, také jejich pobytová znamení. V rámci čtení si tak každý přečetl o svém zvířeti a následně seznámil i svoji skupinu, a pak i celou třídu. Další výprava do terénu se konala v zimě. V prosinci nám přálo počasí, napadl sníh a tak jsme mohli objevovat stopy nějakých zvířat. Dětem se tato výprava moc líbila a ve sněhu našly stopy zajíce, srny, myší, ptáků, a protože se les nachází v blízkosti lidských obydlí, také stopy psů a koček.
Svoje poznatky jsme průběžně zaznamenávali na pracovní listy a do Lesního deníku, který si každý žák založil. Brzy na jaře jsme se vypravili opět do lesa, pozorovali jsme probouzející se přírodu, všímali si stromů a zase jsme hledali pobytová znamení našich zvířat- našli jsme např. okousanou šišku, mraveniště, myší trus, strom napadený kůrovcem, dutiny ve stromě, viděli jsme klíčit žaludy. Zahráli jsme si hru na Sovy a vrány, která sloužila k zopakování nově naučeného. V hodinách PČ jsme si vybarvili a vystřihli postavičky, které jsme pak oblékli vhodně do lesa a zároveň jsme si připomněli, jak se obléknout, jak se chránit proti klíšťatům, jak se v lese chovat.
Další lesní výpravu jsme propojili s programem Recyklohraní, kde jsme měli za úkol dozvědět se něco o mokřadech. Během cesty lesem jsme se vžili do role svého zvířete a na lesní cestě jsme uspořádali „rozhovory se zvířaty“. V roli zvířete jsme si povídali o tom, co nám chutná, jak se nám v lese žije, jak nás ovlivňuje člověk.
Nakonec jsme propojili pracovní listy s velkými plakáty. Tím naše cesta za vysvobozením skřítků úspěšně skončila.
Za naši celoroční práci jsme získali Certifikát Lesní třídy.
Díky zapojení v programu Les ve škole se naše třída stala na 1 rok patronem 10m2 Nového pralesa na Ještědském hřebeni.
Mgr. L. Škvárová
10. 01. 2025
Program primární prevence (bezpečné klima – 3. část) – 7. ročník
Pondělí: Nevaříme
Úterý: Štědrý den
Středa: 1. svátek vánoční
Čtvrtek: 2. svátek vánoční
Pátek: Nevaříme
© 2007 - 2024 ZŠ Chlumčany, všechna práva vyhrazena.